الگوریتم های گوگل گام به گام
از سیر تا پیاز الگوریتم های گوگل، از ابتدا تا 2024!
هدف اصلی این الگوریتم، بهبود دقت و کارایی نتایج جستجو و ارائه صفحات مرتبط با محتوای جستجو شده به کاربران است. تمام هدف موتورهای جستجو از رتبهبندی سایتها این است که مرتبطترین و دقیقترین نتیجه را به کاربر نشان دهند. این موضوع برای کاربرانی که تحقیقات جامعی درباره خرید یک محصول انجام میدهند، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، گوگل در آپریل ۲۰۲۱، الگوریتم جدیدی به نام «پروداکت ریوو» را معرفی کرد. این الگوریتم محتوایی را برای محصولات مناسب میداند که بر اساس تجزیهوتحلیل دقیق و تحقیقات واقعی باشد. بهصورت کلی، الگوریتم product review روی توضیحات دستاول محصولات، تصاویر منحصربهفرد و مرتبط با کالا تمرکز دارد و کمک میکند کاربران تجربه بهتری در هنگام خرید محصولات داشته باشند.
الگوریتم گراف دانش در سال 2012 برای بهبود دسترسی کاربران به اطلاعات واقعی معرفی شد. با جمعآوری بیش از 500 میلیون مفهوم و بیش از 3.5 میلیارد واقعیت، این الگوریتم میتواند موجودیتهای دنیای واقعی (مانند افراد، مکانها و رویدادها) و روابط آنها را برای ارائه نتایج جستجوی دقیقتر به هم متصل کند. این به Google کمک میکند تا زمینههای پشت پرسشهای جستجو را درک کند و پاسخهای سریعتر و مرتبطتری را به کاربران بدهد. با گذشت زمان، نمودار دانش رشد کرده و اطلاعات بیشتری را در بر می گیرد و آن را به ابزاری غنی و پویا برای کاربرانی تبدیل می کند که به دنبال اطلاعات عمیق و دقیق در موضوعات مختلف هستند. الگوریتم MUM که در سال 2021 معرفی شد، از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی برای بهبود جستجوهای گوگل استفاده می کند. این می تواند محتوا را در قالب های مختلف – متن، تصویر، ویدئو و حتی صدا – درک کند و آنها را به طور همزمان پردازش کند.
در واقع، گوگل با استفاده از این الگوریتم سعی دارد تا صفحات وب را بر اساس تخصص نویسنده، اعتبار صفحه یا سایت، و قابل اعتماد بودن اطلاعات ارائه شده، ارزیابی کند. الگوریتم BERT یکی از ابتکارات برجسته در زمینه هوش مصنوعی است که مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. این الگوریتم اقدام به تحلیل مفهوم جملات و عبارات جستجوی کاربران با در نظر گرفتن کلمات قبل و بعد از آن مینماید. به عبارت دیگر، گوگل با بهرهمندی از BERT توانایی درک ساختارهای زبانی پیچیده را بهبود بخشیده و نتایج دقیقتری را در جستجوهای کاربران ارائه میدهد. علاوه بر درک معانی عبارات جستجو، رنک برین از فاکتورهای دیگری مانند اعتبار وب سایت، ارتباطات و تعامل کاربران نیز در ارتباط با تصمیمگیری برای رتبهبندی صفحات در نتایج جستجو استفاده می کند. سیستم رتبهبندی گوگل از چندین الگوریتم تشکیل شده است که به صورت هماهنگ با یکدیگر کار میکنند.
پس این الگوریتم، عملا به گوگل کمک میکند تا نتایج جستجوی دقیقتر و مرتبطتری را به کاربران ارائه دهد. یکی از ویژگیهای کلیدی الگوریتم بوستون، توانایی آن در شناسایی و جریمه کردن وبسایتهایی بود که از تکنیکهای سئو کلاه سیاه استفاده میکردند. این کار، دستکاری در نتایج را برای صاحبان وبسایتهای خاطی دشوارتر میکرد و تضمین میکرد که محتوای باکیفیت و مرتبط، رتبه بالاتری خواهد داشت. الگوریتم بوستون، گام مهمی در تلاشهای مداوم برای بهبود کیفیت و ارتباط نتایج جستجوی گوگل بود. هر چند گوگل سالها قبل از آن نیز به ارائه خدمات مشغول بود، اما پاندا اولین الگوریتمی بود که در دنیای مدرن سئو به صورت رسمی معرفی شد.
در انتها اگر باز هم سوالی در ذهن شما عزیزان باقی مانده، شما را دعوت به پرسش آن ها در بخش نظرات می کنیم. نکته اصلی این بهروزرسانی، جهتگیری برای بهروزرسانیهای بعدی بود و از سال 2011، تمام بهروزرسانیهای اصلی بر روی کیفیت محتوا متمرکز شدند. گوگل با این رویکرد که سایتهای حوزه سلامت، مالی و حقوقی حساسیت بالایی دارند و مستقیما با جان و مال افراد در ارتباط هستند، دستورالعملی را تحت عنوان E-A-T منتشر کرد. E-A-T در واقع مخفف سه کلمه Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است و به وضوح روی تخصص، اعتبار و اعتماد تاکید دارد. در سال 2014 بار دیگر بهروزرسانی برای آن درنظر گرفته شد تا عمکلرد بهتری را ارائه کند. در سال 2016 هم جان مولر در مصاحبهای بیان کرد که این الگوریتم به صورت کامل اتوماتیک شده و از این به بعد بدون دخالت دست میتواند اثرگذار باشد.
عملکرد این الگوریتم که در اوایل دههی ۲۰۰۰ معرفی شد، به این ترتیب است که وقتی گوگل صفحات جدید وب سایتها را ایندکس میکند و یا تغییراتی در الگوریتم خود میدهد، ممکن است نتایج جستجو تغییر کند. کاری که گوگل انجام میدهد این است که با بازی کردن با رتبههای صفحات مختلف، دادههای متفاوتی را از کاربران دریافت کرده و در نهایت به این نتیجه میرسد که کدام صفحه باید در رتبههای بالاتر قرار بگیرد. الگوریتم صفحهبندی که با نام «Top Heavy» نیز شناخته میشود، در سال 2012 معرفی شد تا از رتبهبندی وبسایتهایی با تبلیغات زیاد در بالا جلوگیری کند. اگر سایتی قبل از رسیدن به محتوای واقعی تبلیغات مزاحم زیادی داشته باشد، الگوریتم صفحهبندی ممکن است آن را جریمه کند. هدف، ارتقای وب سایت هایی است که بین تبلیغات و محتوای کاربرپسند تعادل ایجاد می کنند. الگوریتم ماه عسل گوگل (Google Honeymoon) یک پدیده جالب در دنیای سئو است که در سال 2004 معرفی شد.
بنابراین، برای بهروز ماندن با آخرین تغییرات و حفظ رتبه وبسایت خود در نتایج جستجو، لازم است که منابع رسمی گوگل را دنبال کنید و استراتژیهای سئوی خود را بهطور مداوم بهروزرسانی کنید. الگوریتم محتوای مفید (Helpful Content)، یکی از الگوریتمهای گوگل بود که تمرکز بر کاربردی بودن و کیفیت محتوای سایتها را افزایش داد. به عبارت دیگر، این الگوریتم اثربخشی محتوا را در افزایش کیفیت تجربه و رضایت کاربر بررسی کرد. این الگوریتم گوگل با هدف کمک به کاربران برای دسترسی راحت به بهترین و مفیدترین محتواها طراحی و اجرا شده است. دیگر فقط پراکندگی درست کلمه کلیدی نیست که اهمیت دارد، بلکه کاربردی بودن و فایده محتوا برای مخاطبان در درجه اول اهمیت قرار دارد.
اکنون، وبسایتهایی با لینکها و محتوای طبیعی و باکیفیت پاداش میگیرند، در حالی که آنهایی که از شیوههای غیراخلاقی استفاده میکنند در رتبهبندی پایین میروند. الگوریتم E-E-A-T (تجربه، تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن) یکی از جدیدترین الگوریتمهای گوگل برای ارزیابی و رتبهبندی سایتهاست. این الگوریتم گوگل ارزیابی دقیق و چند جانبه کیفیت نتایج جستجو را از نظر معتبر و تخصصی بودن، کیفیت بالا، ایجاد تجربه کاربری مناسب و… بررسی میکند. این الگوریتم محتواهای باکیفیت را که توسط افراد متخصص نوشته شده و از اعتبار بالا برخوردار باشد، در اولویت قرار میدهد. یکی از ویژگیهای مهم الگوریتم تپه، توانایی آن در شناسایی صفحات وب با محتوای تکراری و کمکیفیت است. این الگوریتم با بررسی لینکهای ورودی به یک صفحه و کیفیت محتوای آن صفحه، میتواند صفحات بیکیفیت را شناسایی کرده و رتبه آنها را کاهش دهد.
یکی از الگوریتم های گوگل، الگوریتم رقص گوگل به صورت دوره ای رتبه بندی صفحات وب را بر اساس تغییرات ایجاد شده در محتوا و ساختار یک وب سایت بررسی و به روز می کند. هم عوامل درون سایت (مانند به روز رسانی های محتوای شما) و هم عوامل خارج از سایت (مانند لینک های خارجی) را برای تعیین رضایت کاربر از یک صفحه ارزیابی می کند. برای بهبود رتبه سایت خود در حین «رقص Google»، مهم است که محتوای خود را به روز نگه دارید، تجربه کاربری بهتری ایجاد کنید، از استراتژی ایجاد لینک هوشمند استفاده کنید و به طور مداوم بهبودها را انجام دهید. مجموعه قوانینی که موتور جستجوی گوگل برای رتبهبندی کردن وبسایتها در نتایج جستجو از آنها استفاده میکند بهعنوان الگوریتمهای گوگل شناخته میشوند. سیستم پیچیده گوگل دادهها را از صفحات بازیابی کرده و درصد مطابقت محتوای وبسایتها را با آنچه جستجوگران بهدنبال آن هستند، مورد بررسی قرار میدهد.
الگوریتم RankBrain یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک میکند تا هدف جستجوی کاربر را بهتر درک کند. این الگوریتم از هوش مصنوعی برای تفسیر و تحلیل جستجوهای پیچیده استفاده میکند و نتایج جستجوی مرتبطتری را ارائه میدهد. RankBrain با تغییر تمرکز از بهینهسازی کلمات کلیدی به کیفیت محتوا و ارتباط و همچنین تجربه کاربر، بر سئو تأثیر میگذارد. این بدان معنی است که وبسایتهایی با محتوای باکیفیت، آموزنده و کاربرپسند به احتمال زیاد در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند. علاوه بر این، RankBrain عوامل دیگری مانند سرعت وبسایت، سازگاری با موبایل و معیارهای تعامل را برای تعیین رتبهبندی جستجو در نظر میگیرد. گوگل این کار را از طریق الگوریتمهایی انجام میدهد که نحوه رتبهبندی وبسایتهای مختلف در صفحه نتایج جستجوی گوگل را تعیین میکنند.
به عبارت دیگر، گوگل تصمیم گرفت با مبارزه با سایتهای هنجارشکن، تجربه کاربران را بهبود بخشد. هدف اصلی رنک برین، درک بهتر معنای جستجوها و ارائه نتایج مرتبط بر اساس این درک است. این الگوریتم با تجزیه و تحلیل حجم زیادی از دادهها، شامل نتایج جستجوی گذشته، رفتار کاربر و عوامل دیگر، این کار را انجام میدهد. چرا که این نوع سایتها میخواهند صرفا با خرید لینکهای انبوه و استفاده از کیورد استافینگ جایگاه خوبی را در صفحه اول گوگل بهدست آورند. بهروزرسانی Freshness، در سال 2011 منتشر شد و هدف آن بهبود نتایج جستجو با اولویت دادن به محتوای تازه به محتوای قدیمی در برخی موضوعات بود.
این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا نتایج جستجوی محلی مرتبط تری را بر اساس موقعیت مکانی کاربر ارائه دهد. الگوریتم هیلتاپ (Hilltop) جزو الگوریتمهای قدیمی گوگل است که در سال 2003 معرفی شد که همچنان نیز استفاده میشوند. این الگوریتم به شناسایی صفحات معتبر برای رتبهبندی میپردازد و در کنار الگوریتم PageRank برای شناسایی صفحات تخصصی و معتبر به کار میرود. منظور از صفحات تخصصی، صفحاتی هستند که مشخصا به یک موضوع خاص اشاره دارند و به سایتهای دیگر لینک دادهاند. هیلتاپ با این روش، صفحات معتبر وب را شناسایی میکند و سپس گوگل برای شناسایی وبسایتهای باکیفیت وارد عمل میشود و این عوامل را در رتبهبندی اعمال میکند. بروزرسانی الگوریتم Mobile Speed در سال ۲۰۱۸، سرعت سایت در موبایل را بهعنوان یک عامل رتبهبندی اضافه کرد.
گوگل در ژوئن 2015 تأیید کرد که تغییراتی در الگوریتم انجام شده است که بیشتر به ارزیابی کیفیت وب سایتها مرتبط است. این الگوریتم به شدت به تجربه کاربران توجه دارد، بنابراین حتی اگر یک وب سایت اطلاعات ارزشمندی داشته باشد، اگر تجربه کاربری ناپسندی ارائه دهد، از نظر فانتوم به رتبهبندی مثبت نخواهد رسید و ترافیک آن کاهش خواهد یافت. یکی از تغییرات مهمی که الگوریتم موش کور به وجود آورده است، این است که حالا حتی کسب و کارهایی که خارج از محدوده جغرافیایی مشخصی واقع شدهاند، در نتایج جستجوی محلی حضور دارند. این بهبود باعث افزایش دقت نتایج جستجو برای کاربران شده و به ویژه برای کسب و کارهای نوپا، یک فرصت جدید برای جلب توجه و رشد بهتر فراهم کرده است. الگوریتم Hilltop یکی از الگوریتمهای اساسی موتور جستجوی گوگل است که در سال 2003 معرفی شد و هدف اصلی آن شناسایی صفحات معتبر برای رتبهبندی در نتایج جستجو بود.
این الگوریتم با لینکهای غیر طبیعی و داخلی مخالفت کرده و حتی لینکهایی که به صورت ناخواسته وارد شده باشند، را به عنوان لینکهای غیر طبیعی محسوب میکند و ارزش سایت را کاهش میدهد. این الگوریتم قادر است متون به زبانهای مختلف، تصاویر، ویدئوها و فایلهای صوتی را درک کند و به کاربران ارائه دهد. همچنین از فرآیند ترجمه و تحلیل دادهها برای ارائه نتایج دقیق و کامل به کاربران استفاده میکند. بر اساس این الگوریتم، بهروزرسانی محتواهای قدیمی و ارائه اطلاعات جدید در محتواهای جدید، یکی از اقدامات حیاتی برای حفظ و بهبود رتبه ویدئوها، مقالات یا هر نوع محتوای دیگر است. مرغ مگس خوار به طور مستقیم بر روی مفهوم عبارات جستجو شده توسط کاربران کار می کرد و سعی داشت که مطالبی را به کاربران نمایش دهد که با عبارت جستجو شده توسط آن ها بیشترین هم خوانی را دارد.
این جریمه ها می توانند شامل کاهش رتبه در نتایج جستجو، حذف کامل از نتایج جستجو، یا حتی جریمه های مالی باشند. بنابراین، رعایت الگوریتم های گوگل، نه تنها برای بهبود رتبه وب سایت شما، بلکه برای حفظ آن در نتایج جستجو نیز ضروری است. با پیروی از این قوانین، شما می توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما همواره با الگوریتم های گوگل سازگار است و بهترین نتایج را برای کاربران ارائه می دهد. الگوریتمهایی که در بخشهای قبل معرفی شد، تنها بخشی از الگوریتمهای مورد استفاده گوگل برای رتبهبندی نتایج جستجو هستند. وظیفه این الگوریتمها، بررسی عملکرد و کیفیت وبسایتهای مختلف است که هرکدام یک یا چند بخش خاص را بررسی میکنند و در نهایت با در نظر گرفتن همه عوامل، سایتها در نتایج جستجو رتبهبندی میشوند. وجود این الگوریتمها که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، این امکان را فراهم میکند که هنگام جستجوی مطالب مختلف، کاربران به بهترین و مرتبطترین مطالب دست پیدا کنند.
بیشترین آسیب دیدگی سایت هایی بودند که تبلیغات زیادی در صفحات خود داشتند و باعث آلودگی بصری و اختلال در مسیریابی کاربران می شدند. الگوریتم helpful content گوگل، به نوعی پاداش به تولیدکنندگان محتوای باکیفیت و ارزشمند است. این الگوریتم به صاحبان وبسایتها انگیزه میدهد تا به جای تمرکز صرف بر سئو و بهینهسازی برای موتورهای جستجو، بر تولید محتوای مفید و جذاب برای کاربران تمرکز کنند. وقتی گوگل اعلام کرد که بک لینکها میتوانند در گرفتن رتبه اثر مثبتی داشته باشند، برخی سایتها شروع به ساخت یا خرید بک لینک مصنوعی کردند. با این بهروزرسانی موتور جستجوی گوگل، صفحاتی که در این زمینه متخلف شناخته شوند از صفحه نتایج جستجو حذف خواهند شد. در همین زمان گوگل علاوه بر بهروزرسانی الگوریتمهای قدیمی، الگوریتمهای جدیدی را معرفی کرده که هر کدام وظایف مشخصی بر عهده دارند.
الگوریتم کبوتر با معرفی در سال 2014، یکی از الگوریتمهای مهم جستجوی گوگل، برای بهبود نتایج جستجوی محلی و افزایش دقت در ارائه اطلاعات مرتبط با مکانهای نزدیک به کاربران ایجاد شده است. این الگوریتم از ترکیب جستجوی کاربران و اطلاعات نقشهها به منظور ارائه نتایج محلی و دقیق به کاربران استفاده میکند. هدف اصلی الگوریتم کافئین افزایش سرعت در بروزرسانی محتوا و ارتقاء کیفیت نتایج جستجو است. با این الگوریتم، سرعت بارگذاری نتایج جستجو به دو برابر افزایش یافته و امکان اضافه کردن حجم عظیمی از اطلاعات به ایندکس وجود دارد. گوگل کافئین علاوه بر بهبود سیستم ایندکسگذاری، به بهبود کارایی نتایج جستجوی گوگل و ارتقاء تجربه کاربری کاربران نیز کمک میکند. BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) یک الگوریتم پردازش زبان طبیعی است که در سال 2019 منتشر شد.
وقتی محتوا ایندکس شد گوگل یک کپی از آن تهیه میکند و یک میانبر برای هر صفحه را در ایندکس قرار میدهد. گوگل برای تکمیل رضایت کاربران در این بخش به سرعت لود صفحه نیز پرداخت و در سال 2018 طی یک بهروزرسانی دیگر سرعت لود صفحه را نیز جزء فاکتورهای رتبهبندی قرار داد. در نسخه اولیه الگوریتم Page Layout که با نام «Top Heavy» هم شناخته میشد، گوگل قصد داشت جلوی سایتهایی که تعداد زیادی تبلیغ را در بالای صفحات سایت خود قرار میدهند را بگیرد. چند ماه بعد مدیر تیم وب اسپم گوگل خبر آپدیت جدید این الگوریتم را در توئیتر منتشر کرد و همچنین اعلام کرد که Page Layout توانسته روی 0.7 درصد از کوئریهای انگلیسی تاثیر بگذارد. نزدیک به 15 سال پیش، سایت های شبکه های اجتماعی که به افزایش بازدید در وب سایت ها کمک می کند وجود نداشت و هیچ علاقه ای به وب سایت های سازگار با تلفن های هوشمند که هنوز محبوب نبودند وجود نداشت. الگوریتم فرد در سال 2017 منتشر شد و بر لینکهای تبلیغاتی، خرید بک لینک و کیفیت محتوای سایتها متمرکز بود.
با استفاده از ابزار Google’s Mobile-Friendly Test میتوانید بررسی کنید که آیا وبسایت شما برای موبایل مناسب است یا خیر. Mobilegeddon (موبایل گدون گوگل) که در سال 2015 راه اندازی شد، یک به روز رسانی بود که به طور خاص بر بهبود نتایج جستجو برای کاربران تلفن همراه متمرکز بود. این وبسایتهای سازگار با تلفن همراه را که به راحتی در دستگاههای تلفن همراه مانند تلفنهای هوشمند و تبلتها قابل مشاهده و پیمایش هستند، در اولویت قرار میدهد. بسیاری از صاحبان وب سایت ها سعی می کنند با استفاده از میانبرها یا ترفندهای قدیمی رتبه خود را بهبود بخشند تا کلمات کلیدی خود را در صفحه اول گوگل قرار دهند. با این حال، الگوریتم های گوگل به طور مرتب به روز میشوند تا این اقدامات غیراخلاقی را شناسایی و متوقف کنند، و مطمئن شوند که فقط محتوای با کیفیت بالا و مرتبط، به بالاترین سطح میرسد.
این الگوریتم در سال 2016 به الگوریتم هسته پیوست و در نتیجه دائماً در حال فعالیت و بررسی سایتهاست. به طور کلی تمام الگوریتمهای گوگل در تلاش هستند که سایتهای اسپم را شناسایی و حذف کنند تا نتایج جستجوی گوگل هرچه بیشتر کارآمد شود. الگوریتمهای گوگل، به عنوان قلب تپنده موتور جستجو، به طور مداوم در حال تکامل هستند تا بتوانند بهترین و مرتبطترین نتایج را به کاربران ارائه دهند. درک دقیق نحوه عملکرد این الگوریتمها و بهروزرسانیهای مداوم آنها برای هر کسی که در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکند ضروری است. با استفاده از تکنیکهای سئو مطابق با آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل، میتوان رتبه وبسایتها را بهبود داد و در نتیجه، ترافیک بیشتری به دست آورد.
این به گوگل کمک می کند تا با نگاه کردن به کلمات قبل و بعد از آنها، متن کلمات را در یک عبارت جستجو بهتر درک کند. BERT به گوگل این امکان را می دهد که نه تنها کلمات کلیدی فردی، بلکه معنای کل جمله را درک کند. از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده های متنی و یادگیری ارتباط بین کلمات استفاده می کند و دقت جستجو را بهبود می بخشد. با درک روابط بین کلمات، BERT نتایج جستجوی دقیق تری را برای کاربران ارائه می دهد. الگوریتم کافئین گوگل که در سال 2009 معرفی شد و به طور رسمی در سال 2010 راه اندازی شد، تغییرات قابل توجهی در نحوه فهرست بندی صفحات وب توسط گوگل ایجاد کرد. قبل از این، ربات های گوگل فقط بر روی محتوای جدید تمرکز می کردند و ایندکس را کند و پیچیده می کردند.
گوگل بزرگترین موتور جستجوی جهان است، بنابراین استاندارد کیفیت آن بسیار سنجیده است. در سرتاسر جهان ارزیاب های خارجی کیفیت تحقیقاتی وجود دارند که توسط شرکت آموزش دیده اند و آزمایش ها را در زمان واقعی انجام می دهند. با اینکه گوگل فاکتور تجربه را به دستورالعمل ارزیابی خود اضافه کرده است، اما تاکید دارد شاخص اعتماد (trustworthiness) مهمترین شاخص در E-E-A-T به شمار میرود. صفحاتی که غیرقابل اعتماد هستند، صرف نظر از اینکه چقدر در آنها تجربه، تخصص یا اعتبار وجود دارد، قطعاً E-E-A-T پایینی دارند. از نگاه گوگل و E-A-T، سایتی که در میان سایر کسبوکارها قابل اعتماد باشد، میتواند برای کاربران هم اطمینان را فراهم کند. گورخر، هشدار بسیار مناسبی برای سایتهای فروشگاهی بود که بدون توجه به کاربر و نیاز آن فعالیت میکردند و خدمات بیکیفیتی را ارائه میدادند.
الگوریتم موش کور در سال 2016 با هدف بهبود کیفیت و ارتباط نتایج جستجوی محلی راهاندازی شد. الگوریتم موش کور به تمایز بین مشاغل با نام و مکان مشابه؛ اما پیشنهادات یا خدمات متفاوت کمک میکند. همچنین به ارائه نتایج جستجوی دقیقتر برای کاربرانی که مشاغل محلی را از مکانهای جغرافیایی مختلف جستجو میکنند، تاثیرگذار است. الگوریتمهای گوگل با توجه به عوامل مختلفی نظیر محتوای با کیفیت، لینکهای ورودی، و عوامل رفتاری کاربران صفحات وب را رتبهبندی میکنند. بنابراین، بهینهسازی وب سایت با تولید محتوای جذاب و ارزشمند، ایجاد لینکهای ورودی از منابع معتبر، و بهبود تجربه کاربری میتواند تأثیر بزرگی بر موفقیت و رتبهبندی یک وب سایت در نتایج جستجو داشته باشد.
یکی از روشهای کار این الگوریتم، مقایسه محتوای صفحات وب با یک پایگاه داده عظیم از محتوای دارای حق تکثیر است. همچنین، الگوریتم دزد دریایی از گزارشهای کاربران و صاحبان حقوق مالکیت معنوی نیز استفاده میکند تا محتوای دزدی را شناسایی کند. جریمههای این الگوریتم میتواند شامل کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو، حذف کامل سایت از نتایج جستجو یا حتی نمایش اخطاری مبنی بر دزدی محتوا در نتایج جستجو باشد. این الگوریتم با این فرض کار میکند که صفحاتی که توسط کاربران و سایر وبسایتها بیشتر به آنها لینک داده میشود، احتمالا حاوی اطلاعات مفید و مرتبطتری هستند. پس گوگل با اولویت قرار دادنِ سایتهایی که در موبایل بهتر نمایش داده میشوند، سهولت بیشتری را برای کاربران موبایلی خود به ارمغان میآورد.
در 10 آگوست 2009 آپدیت کافئین گوگل یک سیستم جدید برای ایندکس کردن صفحات وب معرفی کرد تا گوگل بتواند به صورت مؤثرتری صفحات وب را بخزد و اطلاعات آنها را ذخیره سازد. گوگل، الگوریتم گورخر خود را با هدف نظارت بر امنیت سایتهای فروشگاهی در ژانویه 2012 معرفی کرد. گورخر یک الگوریتم ضد اسپم است و فروشگاههای اینترنتی که سیاست درستی برای فروش کالا ندارند از طرف این الگوریتم جریمه میشوند. هدف اصلی الگوریتمها این است که کاربران بهراحتی به محتوای باکیفیت، مفید و قابل اعتماد دسترسی داشته باشند. این الگوریتم به منظور ارائه نتایج جستجوی بیشتر متناسب با علایق فردی، سوابق جستجو، مکان و دادههای شخصی کاربران طراحی شده است. با توجه به اهمیت تجربه کاربری در سیاستهای گوگل، تولید محتوایی که با شاخصهای الگوریتم “محتوای مفید” همخوانی دارد، میتواند منجر به رضایت کاربران و سپس رباتهای گوگل شود.
شما میتوانید با تحقیق در مورد نیتی که کاربران از جستجوی هر کلمه کلیدی دارند و نوشتن محتوای غنی و باکیفیت برای برآورده کردن انتظارات آنها، با موفقیت از RankBrain عبور کنید. الگوریتم Mayday در سال 2010 توسط گوگل منتشر شد که برای بهبود نتایج جستجو برای جستجوهای طولانی (Long-tail Queries) طراحی شده بود. این الگوریتم بر کیفیت و ارتباط محتوا برای عبارات جستجوی طولانی، تمرکز دارد که معمولاً دقیقتر هستند. الگوریتم Mayday صاحبان وبسایت را تشویق میکرد تا بر ایجاد محتوای باکیفیت و تخصصیتر که با هدف جستجوی کاربر مرتبط است، تمرکز کنند. سایتهایی با محتوای کم کیفیت یا محتوای تکراری، تحت تأثیر منفی این بهروزرسانی الگوریتم قرار گرفتند.
در گذشته، مقاله ای بسیار کوتاه و همراه با لینک های جعلی خارجی می توانست برای مدتی برای اولین نتیجه در موتور جستجو رقابت کند. به طور خلاصه، اگر می خواهید در بالای نتایج جستجو باشید، تردید و ترس از الگوریتم های گوگل را کنار بگذارید و محتوایی ایجاد کنید که کاربرپسند باشد و افراد می خواهند بخوانند. وبمستران و سئوکاران از الگوریتمهای بهینهسازی سایت برای سئو وبسایت استفاده میکنند تا سایتشان در فهرست نتایج جستجو در جایگاه بهتری قرار بگیرد. از سوی دیگر، گوگل نیز دائماً الگوریتمهای خود را بهروزرسانی میکند تا نتایج بهتری برای جستجوهای کاربرانش نمایش دهد. در سالهای اخیر استفاده گوگل از الگوریتمهای هوش مصنوعی افزایش پیدا کرده و گوگل سعی میکند که با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی نتایج بهتری را به کاربران نمایش دهد. زمانی که گوگل در سال ۱۹۹۸ راه اندازی شد از الگوریتمی به نام PageRank «پیج رنک» استفاده میکرد.
برای سازگاری وبسایت خود با الگوریتمهای گوگل، باید بر روی ارائه محتوای باکیفیت، تجربه کاربری عالی، و ایجاد اعتبار تمرکز کنید. این شامل مواردی مانند تولید محتوای اصلی و مفید، بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات، بهبود طراحی و ناوبری وبسایت، و دریافت لینکهای باکیفیت از سایر وبسایتهای معتبر میشود. همچنین، باید از تکنیکهای کلاه سیاه سئو که ممکن است منجر به جریمه شدن توسط گوگل شوند، خودداری کنید. الگوریتم پاندا یکی از الگوریتمهای مهم موتور جستجوی گوگل است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. هدف اصلی این الگوریتم بهبود کیفیت نتایج جستجو برای کاربران بوده و برای این منظور به تجزیه و تحلیل محتوای سایتها و ارزیابی کیفیت آنها میپردازد.
https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/